Al weer een fantastische week in korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Pascal Maasakkers - WaarBenJij.nu Al weer een fantastische week in korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Pascal Maasakkers - WaarBenJij.nu

Al weer een fantastische week in korea

Door: pascalvanmaasakkers

Blijf op de hoogte en volg Pascal

18 Mei 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Op zaterdag 29 April besloot ik om naar het War Museum te gaan en de Dongedeamun market. De Dongdeamun markt was erg chaotisch en ik hat het gevoel dat het ook al aardig aan het aftakelen was rond een uurtje of 2 a 3. Achter deze markt lag echter het History & Culture park. Dit was een heel mooi stukje, natuur, kunst en historie midden in de stad. 6 jaar geleden waren het nog 4 grote voetbal en marathon, baseball, zwem en tennis stadions. Na daar even rond gelopen te hebben besloot ik mijn toch te vervolgen naar het museum dat voornamelijk in het teken staat van de oorlog tussen Noord Korea en Zuid Korea z’n 60 jaar geleden. Met vele visuele attributen en reconstructies brachten ze het verhaal op een zeer leuke wijze. Niet alleen binnen maar ook buiten kon je genieten van echte tanks, vliegtuigen, schepen, rocket launchers en machinegeweren die tijdens de oorlog gebruikt waren. Het was dus niet alleen maar kijken, kijken, en kijken. Maar je kreeg echt een stukje mee van alles. De avond eindigde natuurlijk in een club en zo was ik lekker brak op de zondag.

De maandag was het koningendag, we hadden een uitnodiging van de ambassade gekregen om het daar te komen vieren met een buffetje en een drankje. Dit konden we natuurlijk niet afslaan en zo gingen we in de dresscode: Casual Smart (no Jeans). Geen idee wat dat inhoud dus wij gewoon in onze oranje shirts en korte broekies gaan terrassen en onze tocht vervolgen naar de ambassade. Eenmaal daar aangekomen keek iedereen ons raar aan, want de gemiddelde leeftijd was 50 en iedereen in pak, maar zonder stropdas of iets (casual smart dus….). Ons boeide dat niets natuurlijk en uiteindelijk vonden hun het ook erg gezellig met van die gezellige studenten erbij. De avond kon niet meer stuk want ze serveerde er Kaas, Worstenbroodjes, Salami, Kaassoufflé, Hollandse haring, Nederlands Bier en het buffet bestond nog uit veel meer lekkernij! Wij ons dus veel te asociaal vol proppen en voor de komende paar dagen was mijn gemis naar Hollandse lekkernij gestild :).

De week bracht ons weer heerlijk weer en zo ben ik een aantal keren naar het dak gegaan om daar even bij te kleuren en te genieten van de zon. Op de woensdag was er een concert van Yellow Lounge. We wisten dat het een groep was die heel de wereld over reisde maar hier in seoul bleek het maar 1 persoon van die groep te zijn. Het thema was classic meet club. Wij dachten (na aanleiding van de trailer) dat het een klassiekenmuziek zou zijn dat werd gebracht op een sfeervolle manier. Niet dus, puur klassieke muziek alleen van de gitaar. Gelukkig was de entree gratis en zodoende zijn we ons gaan vermaken met heel wat helium ballonnen en hadden we het wel weer gezien na anderhalf uur. We namen als presentje nog 40 ballonnen mee, deze gingen allemaal de taxi in. In eerste instantie vond de taxi chauffeur het wel lachen totdat het merkte dat het er 40 waren en toen werd hij een beetje boos omdat hij zelf niet meer normaal kon zitten. Wij gewoon lekker blijven zitten enzo besloot hij ons toch naar huis te brengen. Ook nog erg leuk was dat we een meisje zo hebben later schikken dat ze aan het gillen was, ze liep alleen in een steeg je en toen wij heel stilletjes achter haar liepen gooide ik de ballonnen boven haar hoofd die langzaam op haar neer daalde, ze wist niet wat haar overkwam. (ergens ook wel sneu maar wij konden onze lach niet inhouden)

Het weekend zou weer spectaculair worden, Op vrijdag hadden we iets te veel gezopen en de meest grappige dingen mee gemaakt die ik jullie lekker niet ga vertellen. En ons plan was de dag erna om 11 uur op te staan voor de Baseball derby in Seoul maar dat was geen van ons 4re, Bartek, Roman, Malick en Ik gelukt. De wedstrijd begon om 2 uur en dat was de tijd dat we een taxi regelde om ons daar heen te brengen. Nou duurt z’n wedstrijd 6 a 7 uur dus was dat geen probleem. Een uur na aanvang kwamen we op de plek van bestemming bleken de kaartjes uitverkocht te zijn… Wij eerst balen maar er was een vrouwtje die ons wel illegaal aan kaartjes wilde helpen voor de helft van de prijs (zij moest er vanaf omdat want de wedstrijd was immers als een uur bezig). Toen we de kaartjes wilde kopen kwam de politie die ons vertelde dat dit illegaal was. Of zij of wij dan schuldig waren wisten we niet maar we besloten maar een beetje weg te lopen in de hoop dat zei ons zou volgende en we verder op een kaartje konden kopen. Dit was uiteindelijk gelukt en zo waren we toch binnen. Na een tijdje hadden we het spelletje door en lekker zittend in het zonnetje, genoten we van de wedstrijd, best leuke om te zien! En zeker met vele gekke Koreanen om je heen ( hier is het de grootste sport en ze gaan dan ook helemaal loco). We zijn niet tot het einde gebleven want met de nog steeds zatte roman en Kater Malick vonden we het wel genoeg naar 3,5 uur. Bartek had nog bijna een bal als souvenir, er werd namelijk een homerun geslagen en Bartek had de bal in zijn hand maar iemand anders die hem ook wilde pakken zorgde ervoor dat hij hem niet vast kon houden en zo viel hij naar beneden waar wij er niet meer bij konden.

De avond hebben we ook weer met z’n 4re + Morgane, Hanna en een vriend van Malick opgetrokken en zijn we gaan bowlen, Mario kart en wi sports gespeeld. We gingen niet opstap omdat de dag erna naar het strand wilde.

Het strand dagje was ook weer lekker, na 2 uur reizen kwamen we op een aangelegd strand aan. Het weer was in het begin een beetje fris maar werd al snel heel veel beter. Ik, Bartek, Gwenn, Mellissa en ,het kamergenootje van mellissa, Rose waren er ook. Het strand liep heel vlakjes naar beneden en zo kon je makkelijk 50 meter het water in lopen en dan waren alleen je benen onderwater. Omdat het niet zo diep was, was het water ook aardig opgewarmd door de zon en lekker om in te staan. Hoe verder je ging hoe kouder het werd. We hebben de hele dag lekker gechilled en eigenlijk vrij weinig uitgevoerd en gewoon genieten van allen om je heen. Wij en nog een andere Group uit Amerika waren de grote attracties want omdat de Koreanen niet bruin willen worden liggen ze allemaal in hun kleren, en dan wij als zo ie zo al interessante buitenlanders ook nog half naakt in zwemkleden zijn dan een feest om mee op de foto te gaan of om naar te kijken. Vele mensen heb ik dan ook moeten teleurstellen want na 5 foto’s vond ik het wel genoeg en wilde ik eindelijk rustig liggen.

In de loop van de week vertrokken Bartek, Roman en Malick naar hongkong en had ik een keertje vrij ;). Ik kreeg alle punten terug die erg goed waren waar onder zelfs en A (9,5 ofzo) A+ is een 10. De vrijdag ging ik met Mellissa en Gwenn naar het Bukhansan National Park waar we een van de vele bergen gingen beklimmen. Het was geen gewone tocht het was namelijk hiking. Iedereen kan het doen maar i.p.v. gewoon een berg oplopen moesten we af en toe met touwen en relingen hele stijlen stukken passeren die zonder niet te doen waren. Mellissa had enige moeite om ons bij te houden, ze had het nooit eerder gedaan en gaat het ook nooit meer doen zo vertelde ze. Ze had er toch wel van genoten want het uitzicht boven op de berg was super ondanks dat het een beetje bewolkt was. We kwamen ook vele tempels tegen en bij eentje kregen we zelfs 10 bananen en koekjes en snoepjes mee. Erg aardig. De toch duurde met pauzes en al z’n 6 uur maar na de toch wel intensieve dag besloten we (voor het eerst) te gaan karaoke met z’n 5ve waaronder 1 Koreaan. Dit was super grappig want die ging er echt helemaal in op en de rest kon ook voor geen meter zingen dus dit was een grote geslaagde lach partij.

De zaterdag was erg saai, wilde wel iets doen maar niemand had zin of tijd. En opstap wilde ik niet want ik wilde een keer aan mijn gezondheid denken…. Of misschien was de reden omdat ik de volgende dag vroeg op moest staan, dat weet ik niet meer.
Maar goed zondag 13 mei gingen we met een groep van 7 paintballen, dit was een van de leukste dingen die ik hier gedaan heb. Het was op de American Army Base. Een heus Amerikaans dorp met alles er op en eraan, niet Koraans te zien. Voor nog geen 35 euro hebben we 6 uur genoten van paintbal, bier en een BBQ. Het was een van de eerste keren dat ze het openbaar maakte voor buitenlanders en het was dan ook erg toevallig dat er nog een groep was van 8. We hadden een paar potjes tegen hun gespeeld, maar uit eindelijk speelden we 4 tegen 4 wat het leukste bleek te zijn. Ze hadden een veld ter beschikking ter grote van een voetbalveld. Een derde bestond uit een bunker en twee derde was open veld met opblaas obstakels in verschillende vormen en maten. We hadden erg genoten en gelachen en gingen dan ook naar huis met vele blauwe plekken, owja dit kwam omdat we geen bescherm kleding kregen, alleen een masker. Erg leuk want er waren er een aantal in korte broek.

In de loop van de week kwamen de jongens weer terug uit Hongkong en had ik veel geleerd voor een examen die ik deze donderdag had gemaakt. Verder staat deze week toch eigenlijk maar in het teken van 1 ding. Dat is Marieke want die komt hier morgen aan!!!!!!!!!!

Ik kan dus uiteraard niet wachten en ga nu nog ff lekker n pilske vatten en dan lekker naar bed om de dag van morgen te kunnen begroeten.

Over en uit!

• 20 Mei 2012 - 17:50

Tante Jacqueline:

Wat een leuke tijd. Die nemen ze je nooit meer af.
    Fijn dat Marieke komt. Je mist ze zo te lezen heel erg.
    Hoe lang blijft ze?
    Doe ze de groetjes. Ook namens ome Frans.